I made this widget at MyFlashFetish.com.

Rabu, 31 Ogos 2011

dua hari di hari raya (baraan lelaki)...

Assalamualaikum...
2hr di bulan syawal 1432 bersamaan 31Ogos2011.. cpt jugk masa berlalu.. slmt menyambut hr kemerdekaan negara malaysia yg ke-54 kpd seluruh warga Malaysia walau di mana shj anda sume berada...

pd hr ni aku tertarik utk bercerita tntg baraan kaum lelaki.. kebiasaan spt thn2 yg lepas jugk pd thn ini setiap hr raya yg ke dua baraan kaum lelaki akn dilaksanakan.. baraan adlh bhs yg biasa digunakan oleh org kg mcm aku menyebutnye.. istilah standard mmbawa maksud kunjung-mengunjungi rumah jiran sambil berselawat nabi.. nk lebih spesifik sila rujuk kamus dewan.. kamus aku sape ntah pinjam tp tak pulang2.. haha kira halal...

aktiviti yg sudah menjadi rutin tahunan setiap kali syawal menjelang adlh warisan atuk nenek yg masih dikekalkn dn dilaksanakn oleh kaum bapa dn ank muda masa kini.. utk kg aku, baraan terbahagi kpd 2.. pertama baraan lelaki (kaum bapa dn ank muda) hr raya ke2.. yg ke dua, baraan perempuan (kaum ibu dn ank gadis) hr raya ke3.. pewweeett.. hehe sory sempat plak...

time ni lah seronok sbb sume mmber2 kg dpt berkumpul dn melaksanakn aktiviti baraan bersama2 dr rumah ke rumah.. mukin warga kota agk cemburu dgn aktiviti ini.. bersyukurlah wahai warga kota yg masih mempunyai kg halaman.. beginilah hakikat duduk di kg yg serba indah.. bebas dr hiruk pikuk kota yg bole menyesakkan nafas.. haaaaa semmmppuuuut...

alhamdulillah ramai juga warga kota yg balik ke kg halaman utk bersama2 menyertai aktiviti baraan kali ini.. tahniah kpd anda semua.. aku sbgi mmber tabik hormat arr dgn korg.. walaupon hidup serba moden di kota yg menawan, namun kg halaman tdk dilupakn.. syabaaaasss kawan...

berikut adlh gmbo yg sempat aku amik sempena baraan lelaki pd hr ini...

aktiviti baraan setahun skali yg dilaksanakan begitu meriah hasil gabungan di antara kaum bapa, barisan pemuda kg dn remaja...


dr kiri: wak kasmuri, daia, abg kastam dn jururawat terlampao...


anak muda warga kota yg turut sama turun padang utk menyertai baraan...


baraan yg akn cuba dikekalkn hingga ke generasi akn dtg.. walaupon FB menguasai trend maklumat dn informasi masa kini...


keramahan dn senda gurau yg menjadi tunjang utama permuafakatan serta silaturrahim antara jiran tetangga...


pasukan kuning menjadi pemenang bg katagori tema baju raya kali ini.. warna KUNING mendominasi rombongan baraan 2011...


best friend 4ever...


anak muda dn remaja yg bakal menjadi peneraju utama bg meneruskan tradisi baraan...


kat umh abg joe.. sempat kami mmbedal selatah rebus cicah ngan sambal meletop.. wakakaka... *wak kasmuri (bj pink) nk posing je keje dia.. haha...


hasil duet yg menemukan Hang Tuah dn Hang Jebat.. akhirnye Tuah tewas separuh jalan krn masalah cirit birit...


puyoh goreng.. menu hidangan istimewa di rumah hj anuar dn hj khalid...


hj khalid sdg mmbakar otak2...


akhirnya misi menjejaki puyoh yg hilang dpt dikesan.. gmbr di ats: predator yg berjaya ditangkap gmbrnye.. tanjat boboy.. wakakakaka...


ni lah abg sam.. bila aku tgok muka dia secara automatik aku terus teringat kat arwah ayhnye.. teringat zmn sekolah aku dulu slalu gurau ngan arwah ayh dia kat surau.. abg sam n family dh aku anggap seperti keluarga sendiri.. bila agknye aku dpt g umh dia kat pahang.. mudh2han selagi ade hayat insyaallah smpai...


kesian bdk kecik ni smpi tertido.. hehe.. sory abg joe...


slmt hr raya kami ucpkan kpd umat islam di seluruh dunia.. ikhlas dr kami yg berada di perantauan.. hehe.. dr kiri: daia, oom & ckgu usop... University of TOKYO Japan...


sekian, wassalam...

2 ulasan: