I made this widget at MyFlashFetish.com.

Jumaat, 29 Julai 2011

potluck vs bontrot...

Assalamualaikum...
sebelom tdo sempat ni kalo aku tulis sket tntg hr esk.. haaaa esk aku mmg kena g sekola arr.. tp esk special sket sbb ckgu2 sume berpakat utk bwk potluck.. aku tak biasa ngan perkataan 'potluck' tuu.. aku kn org jawa janggal plak nk sebut perkataan tuu.. biasa aku guna perkataan bontrot/bekal/mkn2.. tak kesah arr nk panggil apepon, yg penting sume perkataan tuu ade bende yg mengenyangkn.. haha...

aku pon tak terkecuali.. almk nk bwk ape ni??? jgn risau kalo pasal makan2.. sume ditanggung beres.. hahaha... pengumuman kpd sume ckgu koris, esk aku bawak botok2... rakan2 guru mmg dh lama ckp diaorang nk rasa botok2 yg mak aku buat.. alhamdulillah ptg td mk ngan adik aku bersetuju utk buat..

ape lg.. aku pon terlibat sama arr dlm pembuatan botok2 nih.. aku menerima arahan disuruh mencarik daun pisang ngan daun ubi.. almk!!! sume daun ubi dh abis aku racun mgu lepas.. takde ape pon yg tinggal..

tp takpe.. aku kan duk kampung tak ssh nk carik daun2 tuu sume.. g je kebun blkg umh.. ckp je nk daun ape.. daun pisang.. daun ubi.. daun betik.. daun tenggek burung.. mcm2 ada.. daun ketum je yg takde.. hahaha.. tak rugi berbakti kpd tanah.. perghhh daun tenggek burung tuu bukn ke tumbuh sendrik haha... daun2 ni penting bg penyediaan botok2 yg nak dihasilkan...

berikut adlh antara gmbo2 yg sempat aku amik...

haaa ni antara jenis2 daun yg digunakan utk mmbuat botok2...


daun pisang digunakan utk membungkus botok2.. perghhh sekali bkk bau dia mmg sdp beb...


pelbagai jenis ikan digunakan.. antaranye: ikan tengiri, ikan kembung dn ikan selar...


haaa yg ni mak aku tgh buatkn kuah utk botok2...


krisik turut digunakn dlm masakan ni...


masukkan ke dlm tmpt kukus.. brp minit aku pon tak tau...


botok2 siap utk dieksport ke koris esk...


sekian, wassalam...

3 ulasan:

  1. nampak best la...bungkus kecik2 mmg nmpak bnyak..mak aku biasa bungkus besar2...terasa mcm nak buat jer... :)

    BalasPadam
  2. Wong jowo kalau x belajar buat botok-botok ni rugi...hahahaa

    BalasPadam
  3. betul3 mesti cik izah tau buat botok2 nih...

    BalasPadam