I made this widget at MyFlashFetish.com.

Ahad, 10 Julai 2011

mee rebus special...

Assalamualaikum...
cuti hujung mgu yg mmg best.. aku n adik beradik sume berkumpul..

kalo dh berkumpul tuu mcm2 bende nk buat.. igt pg ni aktiviti yg dirancang adlh meracun rumput..

hujan turun jadik aktiviti meracun ditangguhkn ke mgu dpn.. takpe ade bnyk masa lg sblom menjelang hr raya.. hahaha...

pg bangun cm biasa n terus srpn.. menu:jemput2 cempedak+tea o pns.. tgh syokkk bersarapan tiba2 terdengar bunyik hujan turun..

alhamdulillah maknenye aktiviti meracun terpaksa ditangguhkn lg hehe..

nk meracun rumput ni kena carik masa yg sesuai.. cuaca pon kena pns br puas hati rumput tu mati ngan seragam...

selepas srpn adik aku merancg utk memasak mee rebus utk hidangan mkn tgh hr.. aku ape lg mmg suka arr.. sbb mee rebus adalah antara menu kegemaran family aku.. kalo dulu bpk aku mmg terer masak mee rebus nih..

teringat dulu setiap kali kalo amik marhaban sekola mesti bapak aku masak mee rebus utk hidangan.. ckgu2 dh phm kalo g umh aku time marhaban sekola mesti dpt mkn mee rebus punye arr...

walaupon skill memasak tu tak turun kat aku tp nmpknye adik aku yg berjaya mewarisi bakat memasak drpd bpk aku.. bertuah tul adik aku.. bakat menjahit dr mak aku dia dpt, bakat memasak dr bpk aku pon dia jugk yg dpt.. aku dpt jugk iaitu bakat mmberi komen, dr bpk aku jugk tuu haha...

aku cm biasa arr siap sedia ngan camera sbb nk masuk kat blog haha.. berikut adalah gambr2 yg berjaya aku amik ketika adik aku menyiapkan masakan mee rebus..

haa.. mula2 kena wt kuah dulu.. kuah ni penting sbb penentu rasa sdp ke tidak mee rebus yg dihasilkan nnti.. nmpknye adik aku berjaya menghasilkannye tanpa ragu2.. rempah utk kuah tuu mcm2.. aku pon tak tau ape dia.. cuma aku nmpk dia ade masuk kn kentang rebus yg telah dikisar...


mee kuning dn tauge yg dh siap dicelur.. mee kuning ni kata adik aku kena celur betul2 sbb ade asid borik.. owh aku ade belajo itu asid borik dlm kimia haha...


haaa ni pulak bende2 yg akn dicampurkan dlm penyediaan mee rebus nnti.. mcm daging tuu mlm td adik aku dh mula rebus.. tauhu kena goreng dulu.. bawang goreng jgn dilupakan, begitu jugk ngan daun sup.. lada beso dihiris.. kentang ngan telo mestilah direbus terlebih dahulu.. pastikan telo aym ye.. haha.. fish cake tu sekadar tmbhn je.. almk gmbo limau kasturi lupa plak nk amik...


cmpokn sume bhn2 td kemudian siramkn ngan kuah jadiklah hidangan mee rebus special.. haaa yg ni mangkuk size M utk ank sedara aku.. yg aku punyer ade kat gmbo bwh ni...


haha.. ni utk aku mangkuk size XL.. perghhh mmg sdp arr mee rebus nih.. tahniah kpd adik aku krn berjaya jugk akhirnye menghasilkan mee rebus hasil dr air tangannye sendrik...

haaa mcm mana?? korg setuju tak kalo aku terpilih jadik host jln2 carik mkn.. hahahaha...

sekian, wassalam...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan