I made this widget at MyFlashFetish.com.

Jumaat, 30 September 2011

perhitungan yg penting...

Assalamualaikum...
5hr tak update blog.. bz teroossss!!!... perhitungan yg penting.. semacam je tajuk.. perhitungan ape plak??? 1234.. 5678.. hahaha.. ape lg perhitungan langkah utk zapin arr...

kumpulan seri warisan akn mewakili daerah batu pahat ke peringkat negeri yg akn berlangsung di pasir gudang.. pertandingan ni hanye terbuka kpd guru dn staf sekolah.. kumpulan seri warisan terdiri drpd 17org ahli guru/staf sekolah menengah/rendah daerah bt pahat yg terpilih shj.. hanye 10org yg akn layak mewakili kumpulan seri warisan dn akn bertanding dgn daerah2 lain yg terdapat di negeri johor iaitu daerah muar, segamat, pontian, kota tinggi, kluang, johor bahru, mersing, ledang dn kulai...

mcm mana aku boleh tercebooorrr??? aku bukan penari profesional.. tp kalo zapin tuu mmg bole layan lg laa.. bermula drpd abg suhaimi (sk bandar).. dia mmg terkenal kat daerah batu pahat sbgi seorang komposer/pemuzik senang cerita ape2 bende yg berkaitan ngan seni mmg dia ade larh.. aku ngan abg suhaimi terlibat sama dlm koir guru2 bt pahat.. bro ajak (ckgu sekolah monfort) yg mencadangkn nama aku kat abg suhaimi.. aku telah di telefon.. waktu tuu aku br je selesai menjadi juri nyanyian solo di sk kg baru...

ape lg kalo dgo nama abg suhaimi mmg berat utk aku tolak tawaran.. aku suka ngan keyakinan diri yg dimiliki oleh abg suhaimi.. 'mesti boleh' hahaha.. walaopon aku tak brp nk boleh hehe.. dh masok katagori vateran tp minat dn semangat yg dimiliki abg suhaimi dlm bidang seni mmg tak penah pudar...

aku ambil ini sebagai satu cabaran.. utk tak mudah putus asa aku letakkan diri aku spt rashidi ishak dlm sehati berdansa dn aaron carter dlm dancing with the stars serta alam wakaka crew dlm so you think you can dance yg mana mereka dpt menjalankan setiap tugasan yg diberi dgn baik skali.. cuma berat bdn aku yg masalah dh mcm enot pon ye jugk..  aku hanye cuba mana yg mampu arr...

antara gerak/langkah dlm zapin...

Isnin 26/09/2011 28Syawal1432...
pd hr ni aku tak g sekolah sbb aku terlibat ngan latihan zapin kat bangunan rakan muda batu pahat.. kpd guru2 yg kat sekolah tlg relief kelas aku ye.. jgn risau bdk2 sume aku dh bg keje.. diorg dh sedia maklum ngan keje yg aku dh tinggalkn utk diorg...

melangkah kaki menuju masuk ke bangunan rakan muda dgn perasaan yg sedikit gemuruh dn gementar krn dlm kepala otak dh pikir mcm2.. pandai ke aku nk buat bende sume ni.. step ape yg nk kena aku buat.. dn mcm2 lg... 

perghhh tanjat jugk aku bila nmpk geng2 koir pon turut serta dlm kump ni.. hahaha.. ape lg mmg syookkk arr.. terutama bro ajak (sk monfort) dn bro sailan (sk minyak beku).. diorg ni mmg geng sama2 dlm kumpulan koir 'senada seirama'.. aku respek ngan diorg walaopon dh beranak penak tp tetap bersemangat utk dtg latihan...

latihan bermula dgn pergerakan asas dlm tari.. aku ikot je arr.. mula2 mmg agk sukar utk aku ikot tp bila dh ulang dn ulang mcm syookkk plak hahaha..

step zapin mula disusun.. haaa langkah zapin ni ade mcm2.. sempat jugk arr belajo ngan bro syam tntg bbrpa langkah zapin antaranye zapin pekajang, zapin koris, zapin tg laboh, zapin melayu, zapin pt mastar, zapin lenga, zapin tenglu dn mcm2 lg.. hebat jugk negeri johor ni mmg bnyk tul jenis zapin.. tp kali ni zapin koris telah dipilih utk pergerakan bg lelaki.. mmg sesuai arr sbb zapin koris ni agak kasar dgn ke dua2 belah tangan kena mengepak...

Selasa 27/09/2011 29Syawal1432...
pd hr ni aku pergi ke latihan seperti smlm.. mula lmbt sket kira menunggu jugk arr dlm bbrpa jam sbb ckgu zapin g temuduga nk menikah.. lebih kurg jam 10pg br ckgu zapin smpi.. latihan dimulakan dgn ulangan step zapin smlm.. almak!!!.. aku gagal.. lupa step.. setiap pergerakan mmg memerlukan daya ingatan yg amat kuat.. takpe hero mmg biasa kalah dulu hahaha.. bro ajak bnyk mmbantu aku dlm mmbina pergerakan zapin yg tepat...

selesai step zapin igtkn dh habis.. step inang plak menyusul.. perghhh lg peninggg... mcm mana aku bole terceborrr ni.. nk balik arr langsung tak masuk sume step.. toloooggg!!!...

cikgu tari hanya mmpu ckp 'cepat belajar cepat belajar'.. perghhh mmg mencabar minda lebey baek aku jwb soalan matematik dr kena wt bende2 mcm ni.. jgn cpt mengalah.. pe arr sahot cbrn.. hahaha.. sekali lg bro ajak ngan bro syam mmbantu aku.. sikit demi sedikit aku dpt ikot pergerakkan tersebut.. aku cuba jugk arr sbb mengenangkan abg suhaimi dh beri kepecayaan kpd aku.. aku cuba buat yg termampu...

balik umh aku dh rasa mcm2.. sakit kaki dn sebagainye.. hahahaha.. nk berak mmg menyeksakan aku.. tak bole menyangkung.. sume bahagian kaki aku krem...

Rabu 28/09/2011 30Syawal1432...
30hr di hari raya.. dh abis raye jap je.. takpe raya haji nnti raye lg.. pd hr ni mcm biasa aku pergi ke bangunan rakan muda batu pahat bg menjalani latihan seni tari utk pertandingan yg akn berlangsung pd hr sabtu dn ahad mgu ni..

kpd ank2 murid ckgu yg berada di kawasan JB bole dtg ke hotel selesa pasir gudang kalo nk berjumpa dgn ckgu.. kalo nk tgok pertandingan jgn lupa bawa sepanduk utk kontijen batu pahat ye.. jgn sms plak sbb tiada undian sms dibuka hehehe... pertandingan akn berlangsung di dewan sk kota masai 2...

utk hr ni mcm biasa ulang step smlm.. terutama step utk inang.. mmg agk sukar tp dgn bimbingan ckgu tari dn ahli kump yg len dpt jugk aku ikot.. gerak tari yg disusun begitu bnyk langkah yg perlu dihafal.. semoga aku dpt melakukannye dgn baik sewaktu pertandingan nnti...

selesai latihan lebih kurang jam 5.15ptg.. diadakan sesi perbincangan sekejap.. mcm biasalah berkaitan ngan t-shirt kumpulan, t-shirt dr PPD, baju utk pertandingan, undang2 serta pemarkahan pertandingan...

kol 6.15ptg balik dgn mmbawa sepasang kaki yg separa kejang.. ape lg nk kena berurut nih...

Khamis 29/09/2011 01Zulkaedah1432...
dh masok bln baru kalender Islam.. berlalulah sudaa syawal.. genaplah hr keempat aku berlatih dlm kump seri warisan.. dn setelah bbrpa hr berlatih, akhirnye aku tersenarai dlm kelompok kumpulan seri warisan utk bertanding.. hanya 10org shj yg akn berada di ats pentas termasuk aku..

latihan hr ni perrggghhh mmg penat.. ulang dn ulang.. ptg balik mcm biasa tp lewat sket sbb ade bnyk lg step yg nk diperbetulkan.. lebey kurang jam kol 6.20ptg br selesai..

lebih kurang jam 8mlm dh mula bergerak lg ke pusat rakan muda BP utk menjalani latihan spt biasa.. dgn semangat dr sume ahli kumpulan yg ade aku gagahkn diri jugk utk hadir latihan.. bro ajak n bro sailan yg ramai ank tuu pon hadir takkan aku yg bujang ni tak boleh nk hadir.. semangat arr sikit.. akhirnye aku g jugk walaupon berat...

ade kejutan utk hr ni.. tiba2 pertandingan dicepatkn pd hr jumaat mlm sabtu iaitu esok.. ni bukn tanjat boboy lg haha.. tp terperanjaaaattt beerrooookkk... pihak PPD terlepas pandang tarikh.. ape2 hal kena settle dulu sume langkah zapin, inang dn joget.. lebey kurang jam 11.30mlm selesai sume step.. tp aku masih ade yg lupe jugk.. bnyk sangat langkah yg perlu aku igt...

lebey kurang jam 12mlm aku bergerak balik ke rumah.. alhamdulillah selesai jugk latihan utk hr ni.. walaupon penat tp aku happy.. mmg best sesekali tak duduk kat sekolah mcm syokkk je kepala.. hehehe...

Jumaat 30/09/2011 02Zulkaedah1432...
utk hr ni aku tak sempat nk update sbb esk pg aku dh sibuk ngan latihan akhir yg akn berlangsung di dewan high school BP.. tgh hr aku bertolak ke JB.. mlm kol 9mlm dah mula bertanding.. doakan semoga aku dpt melakukan dgn baik dn hafal sume step.. terima kasih...

sekian, wassalam...

3 ulasan:

  1. bila baca post ko ni seronok sgt.....aku pn minat sgt ngan tari menari ni om, tp cuma x tahu saluran mana nk masuk.....so, pendam jek la hasrat tu....tp minat tu, tetap ader, bila tgk tarian siti ngan noraniza idris kt tv, kaki ni bergerak2 jugak.....apapn, wp x dpt ke peringkt akhir....ko dh tunjukkn kesungguhn ko yg jitu tu....tahniah om...

    BalasPadam
  2. terima kasih roha.. aku masok pon sbb mmber2 koir dh kenal aku dn kebetulan kurang org tuu yg diorg panggil.. pertandingan utk tarian 10thn sekali.. thn depan mukin nyanyian solo atau koir atau boria...

    BalasPadam
  3. oom...saya nak sgt maklumat tentang abg suhaimi...saya tak pasti suhaimi yang saya cari ni sama tak dgn abg suhaimi yang oom cerita kt atas...suhaimi yg saya cari pemuzik/komposer taoi kalo tk silap dia dok KL..da kawin dgn org pt jabong,tongkang pecah...sama tak???..reply kt hp saya ye >0142661267

    BalasPadam